Gezocht: creatieve ondernemers die gebruikte NS treinstoelbekledings-stoffen een hoogwaardig én grootschalig tweede leven kunnen geven.

Challenge info

000000
Dagen Uur Minuten

Deadline: 17 februari 2020
Status: Deadline verlopen
Prijzen(geld): Materialen (gratis grootschalige afname) en prototype budget

Share challenge

Materialen (gratis grootschalige afname) en prototype budget

deadline verlopen

Op dit moment geeft NS haar dubbeldekstreinen een tweede leven door modernisering, waardoor deze trein weer 20 jaar lang reizigers kan vervoeren. Met het hergebruik van materialen in de trein en het hergebruik, hoogwaardige recycling en upcycling van materialen die niet terug de trein in gaan, krijgt nu 98,8% van de trein een tweede leven. Hier zijn we heel trots op, maar we zijn er nog niet. De ambitie is 100% circulaire treinen! 

 

Alle stoelen worden over het algemeen eens in de zoveel tijd opnieuw gestoffeerd. Hieruit komen grote volumes stoelbekleding welke op het moment nog geen goede bestemming hebben. Deze stoffen zijn gebruikt, dus er is kans is op vervuiling zoals nietjes, stukjes schuimrubber, gebruikssporen/slijtage, etc. Hiernaast heeft NS de stoelbekledingsstoffen standaard op voorraad voor herstoffering/schadeherstel. Echter, als een trein uitstroomt of gemoderniseerd wordt, dan zijn deze stoffen niet meer actueel en worden ze overbodig. Deze stoffen zijn niet gebruikt en nieuw op rol aanwezig.

 

Er is gebleken dat treinmaterialen uitermate geschikt zijn om een tweede leven te geven, omdat ze hufterproof en oerdegelijk zijn, zodat ze na 20 of 40 jaar nog een mooie nieuwe toekomst tegemoet kunnen gaan. Zo is de gebruikte treinstoelbekleding uit de ICM trein vervilt en gebruikt om tassen en laptophoezen van te maken.

 

Gezien de grote hoeveelheid is er echter een grootschalige en hoogwaardige toepassing nodig. Daarom zijn we op zoek naar een oplossing om de treinstoelbekleding (hoogwaardig) te benutten en ons zo naar 100% circulaire treinen te helpen.

 

Waar zijn we naar op zoek?

We zijn op zoek naar creatieve ondernemers die de treinstoelbekledingsstoffen een hoogwaardig én grootschalig tweede leven kunnen geven. Uiteraard met een positief effect op het milieu en de menselijke gezondheid.

 

Op het moment beschikken wij over een voorraad pallets met in totaal 7500 m2 bekledingsstof afkomstig van stoelen uit de ICM intercity trein (zie onderstaande foto). Deze stof bestaat uit de onderstaande componenten, en is geleverd door Veritex en Lantal.

 

  • Rug- en zitkussen bekleding: 
    • Stof: mix van polyester, acryl en polyurethaan
    • Kleur: blauw 
  • Hoofdkussen bekleding: 
    • Stof: skai leer
    • Kleur: zwart


De stoelbekleding wordt in het geheel geleverd, wat betekent dat de stof zowel de blauwe stof als het zwarte skai bevat, en hiernaast ook resten klittenband en andere vervuilingen (nietjes, stukjes schuimrubber, gebruikssporen/slijtage, etc.). 


De stof in gebruikte staat is al eerder succesvol toegepast in een verviltingsproces.
 

De stoelen in de ICM trein
Close-up van de stof

 

Naast de pallets ICM stof komen er ook regelmatig andere stoffen vrij. Dit zijn gebruikte bekledingsstoffen vanuit herstofferingsprojecten, en incourante stoffen nieuw op rol vanuit verandering van treinontwerp. Nadere informatie hierover volgt.


Zie ook de detailsheet treinstoffen (pdf download).

 

Hebben jullie een manier om de treinstoelbekledingsstoffen een tweede leven te geven? Dan ontvangen we graag jullie pitch.
Ook voor thermoharde composieten (wandpanelen en bagagerekken) en stoelzittingen zoeken we een nieuwe tweede leven!





Pitch & Selectiecriteria
Lever een pitch aan (4 A4 / 12 slides) met daarin de volgend elementen:

 

CIRCULAIRITEIT

  • Hoogwaardigheid van de toepassing
    • Omschrijf in max 1 A4-tje de nieuwe toepassing; dus wat ga je maken van de treinstoffen? Omschrijf ook kort het logistieke en productieproces. 
    • Naast de omschrijving kan je in de bijlage je ontwerp visueel weergeven. 
  • Grootschaligheid/opschaalbaarheid van de toepassing. 
    • Omschrijf in max een 1 A4-tje het volume dat je wilt afnemen. Omschrijf ook je verkoopstrategie en middelen om deze afzet te realiseren.

ENERGIE EN SOCIAAL

  • Naast dat NS volledige circulariteit nastreeft, hebben wij ook de duurzame ambitie om klimaatneutraal en een sociale ondernemer te zijn. Omschrijf in max 1 A4-tje hoe je de nieuwe toepassing en je bedrijfsvoering hieraan bijdraagt.

TEAM

  • Omschrijf in max 1 A4-tje het bedrijf en het team dat de pilot wil gaan realiseren.


 

De pitch mag in vrije vorm worden ingediend (briefvorm, presentatie/slide deck), maar moet als pdf-bestand worden geüpload (max. 30MB). Video’s, voorbeeldwebsites, etc. kunnen daarin worden opgenomen als link. 

Pitches in English are allowed.



Heb je nog vragen? Stel ze hier.




Wat we bieden

  • Voor de juiste grootschalige en hoogwaardige toepassing zijn de materialen kosteloos over te nemen
  • De materialen die uit de trein komen zijn van hoogwaardige kwaliteit: ze voldoen aan strenge brandnormen, zijn hufterproof, en gemaakt om lang mee te gaan. 
  • Een (hele) grote en constante materiaalstroom. Het moderniseringstraject is in volle gang. In de aankomende jaren komen wekelijks deze materialen vrij. Per week worden er twee bakken (rijtuigen) met gemiddeld 90 stoelen per bak gemoderniseerd (zie de detailsheet voor specifieke aantallen). Met de modernisering van VIRM-2/3 erbij loopt deze stroom naar verwachting tot en met 2025 door.
  • NS is een bekend merk, en de materialen zijn herkenbaar voor onze 1,2 miljoen dagelijkse treinreizigers.
  • Bij geschiktheid bieden we ons netwerk en bereik aan om afzet en verkoop te stimuleren. 
  • Indien het nieuwe product interessant is voor NS of spooromgeving zal het initiële contact met de desbetreffende collega of stakeholder gefaciliteerd worden.
  • Er is een beperkt budget (€5.000,- totaal) om indien van toepassing het eerste prototype af te nemen.
  • Bij geschiktheid bieden we een vermelding op onze website https://ns.nl/upcycle en een promotieplek op station Utrecht CS.
  • Communicatiemomenten in samenwerking met NS 


Waar zijn we niet naar op zoek?
  • Materialen verwerken op een laagwaardige manier (bijv. storten, verbranden)
  • Projecten met een kleinschalige afname van de onderdelen
  • Projecten die nadelig zijn voor het milieu, veiligheid en/of de gezondheid
  • Producten zonder nut (die alsnog snel in een prullenbak belanden)  
  • Projecten of producten die het imago van NS kunnen schaden


Voorwaarden deelname
  • Ingeschreven bij de KvK.
  • In staat om binnen 2-5 maanden een pilotproject te starten.
  • In staat zijn om de onderdelen zelf op te halen en op te slaan in eigen beheer.
  • Professionele werkhouding.
  • In staat kunnen zijn om naast het bedenken van een fantastisch nieuw product, ook de realisatie en verkoop te kunnen organiseren.


Timeline Challenge
  • 19 december: Lancering challenge
  • 17 februari 17:00: Deadline challenge
  • Uiterlijk 2 maart: Terugkoppeling selectie.
  • Begin maart: Kennismakingsgesprekken / live pitches
  • Q2 2020: Start uitvoering project en afname treinonderdelen.



Achtergrondinformatie

Op dit moment geeft NS haar dubbeldekstreinen een tweede leven door modernisering, waardoor deze trein weer 20 jaar lang reizigers kan vervoeren. Een mooie vorm van hergebruik. Dit moderniseren doen we duurzaam en circulair waardoor 86,2% van het treinmateriaal na een grondige opknapbeurt weer terugkomt in de nieuwe trein. Denk hierbij aan het casco, isolatie, deuren, beeldschermen en trappen. 

Van de treinonderdelen die niet teruggeplaatst kunnen worden, krijgt inmiddels zo’n 12,6% een tweede leven buiten de trein. Zo wordt het raamrubber uit onze treinen bijvoorbeeld verwerkt in tegels voor speeltuinen, worden treinvloeren omgetoverd tot tafelvoetbaltafels, komen de treinplafondplaten bij ons op de NS kantoren terug als bureaubladen en worden 40 jaar oude speakers uit de trein omgetoverd tot bluetooth huiskamer speaker.

 

Op dit moment geeft NS haar dubbeldekstreinen een tweede leven door modernisering, waardoor deze trein weer 20 jaar lang reizigers kan vervoeren. Met het hergebruik van materialen in de trein en het hergebruik, hoogwaardige recycling en upcycling van materialen die niet terug de trein in gaan, krijgt nu 98,8% van de trein een tweede leven. Hier zijn we heel trots op, maar we zijn er nog niet. De ambitie is 100% circulaire treinen! 

 

Samen maken wij Nederland bereikbaar. Voor iedereen. NS streeft ernaar een klimaatneutrale, circulaire en inclusieve organisatie te zijn. Om onze circulaire ambitie waar te maken zijn we continue op zoek naar manieren om afval te voorkomen en onze gebruikte materialen een tweede leven te geven.  Dit doen we samen met duurzame ontwerpers en maakbedrijven Voor inspirerende upcycle voorbeelden gemaakt van oude NS producten zie ns.nl/upcycle.

 



 

Jorien Nijmeijer 22-01-2020
Wat is het gewicht van de stoffen op pallets met in totaal 7500 m 2 bekledingsstof uit de ICM trein?

NS 29-01-2020
De grootte van de pallets varieert, maar er wordt geschat dat er zo'n 100 tot 150 kg stof op een pallet aanwezig is. In totaal zijn er 40 pallets aanwezig. Het totaalgewicht zou dus rond de 4000 tot 6000 kg zijn.

anoniem 23-01-2020
Er staat €5000 indien eerste prototype wordt afgenomen, betekend dit dat het prototype dan gekocht word maar is de ontwerper daarmee dan ook het prototype kwijt? En is dit ook het totale budget (maar daarmee dus ook niet gegarandeerd?)

NS 29-01-2020
Het budget is gereserveerd met als doel te stimuleren dat zoveel mogelijk materiaal (treinstoffen) een zo hoogwaardig mogelijk nieuwe bestemming krijgen. Hierbij is het belangrijk dat het project voldoet aan de pitch criteria in de challenge. Bij het beoordelen van de inzendingen zal NS naar eigen inzicht het budget aanwenden. De verdere afhandeling qua budget en prototypes wordt met de betreffende “winnende” partij(en) nader afgestemd.

Log in of registreer om je vraag te stellen.
Er zijn (nog) geen updates geplaatst.
De deadline is verstreken. Je kunt nog geen pitch uploaden.

Andere challenges

Alle Challenges

Mis nooit een challenge!