Mensen willen snel, veilig, makkelijk en op elk moment kunnen reizen. NS maakt dit nu al mogelijk als brede dienstverlener die verder kijkt dan de trein. Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3. Meer dan 20.000 conducteurs, planners, onderhoudstechnici, ontwikkelaars werken voor hen aan een comfortabele, laagdrempelige en efficiënte reis van deur tot deur, op basis van tijdige en actuele informatie.
NS kan terugkijken op tal van innovaties die het reizen met de trein makkelijker en aantrekkelijker hebben gemaakt. We maakten de sprong van de gele vertrekstaten naar realtime reisinformatie in je smartphone met de NS-app en we rijden nu op een traject als Eindhoven-Amsterdam elke tien minuten een trein in plaats van elk half uur. Maar NS moet blijven innoveren. Zo blijven we relevant, leveren we steeds een beter product op een efficiëntere manier, bieden we een overtuigend mobiliteitsaanbod en blijven we aantrekkelijk als bedrijf. Daarnaast willen we ons voorbereiden op mogelijke radicalere veranderingen. Stel je bijvoorbeeld voor dat de zelfrijdende auto over een aantal jaar normaal is? Of veranderen onze wensen ten aanzien van spoorvervoer? Wat betekent dat voor ons en hoe blijven we bij? Dit zorgt voor relevante en grote uitdagingen.
Belangrijkste innovatiethema’s van de NS zijn:
Gezocht: 3D print-specialisten die van gerecycled plastic een trapplateau kunnen printen.
Hoe kan het bekladden en bekrassen van treintoiletten voorkomen worden?
Hoe kunnen reizigers beter geïnformeerd worden tijdens zeer grote verstoringen?
Hoe ziet het hoge snelheidsvervoer er in 2046 uit?