Mensen willen snel, veilig, makkelijk en op elk moment kunnen reizen. NS maakt dit nu al mogelijk als brede dienstverlener die verder kijkt dan de trein. Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3. Meer dan 20.000 conducteurs, planners, onderhoudstechnici, ontwikkelaars werken voor hen aan een comfortabele, laagdrempelige en efficiënte reis van deur tot deur, op basis van tijdige en actuele informatie.


NS kan terugkijken op tal van innovaties die het reizen met de trein makkelijker en aantrekkelijker hebben gemaakt. We maakten de sprong van de gele vertrekstaten naar realtime reisinformatie in je smartphone met de NS-app en we rijden nu op een traject als Eindhoven-Amsterdam elke tien minuten een trein in plaats van elk half uur. Maar NS moet blijven innoveren. Zo blijven we relevant, leveren we steeds een beter product op een efficiëntere manier, bieden we een overtuigend mobiliteitsaanbod en blijven we aantrekkelijk als bedrijf. Daarnaast willen we ons voorbereiden op mogelijke radicalere veranderingen. Stel je bijvoorbeeld voor dat de zelfrijdende auto over een aantal jaar normaal is? Of veranderen onze wensen ten aanzien van spoorvervoer? Wat betekent dat voor ons en hoe blijven we bij? Dit zorgt voor relevante en grote uitdagingen.

 

Belangrijkste innovatiethema’s van de NS zijn:

  1. Capaciteit en operationele prestaties: We breiden ons vervoersaanbod uit met beperkte uitbreiding van de infrastructuur en verbeteren tegelijkertijd onze operationele prestaties;
  2. Het OV wordt persoonlijker en flexibeler NS innoveert om de OV reis zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij (individuele) wensen van de reiziger: persoonlijker en flexibeler;
  3. Het station als multimodaal en relationeel knooppunt: NS realiseert stations als knooppunten van mobiliteit en leefbaarheid door een drempelloos aanbod van modaliteiten en gebiedsontwikkeling;
  4. De Internationale reis: Door innovaties worden internationale treinverbindingen goedkoper en sneller;
  5. Interne en externe ecosysteem  NS zorgt ervoor dat interne innovatie makkelijker wordt en samenwerking met externe innovatiepartners wordt verbeterd;
  6. Operationele kosten: Innovaties maken het reizen per trein goedkoper.
Er zijn (nog) geen updates geplaatst.

Mis nooit een challenge!