NS toont innovaties voor betere tijdsbesteding in de trein

19 oktober 2018


NS heeft zich de afgelopen twee jaar gericht op het verbeteren van de tijdsbesteding in de trein. De resultaten hiervan toont de vervoerder van 20 tot en met 28 oktober tijdens Dutch Design Week in Eindhoven.


NS werkt aan het verbeteren en vernieuwen van de beleving van de reis en het verblijf op het station. Dat doet het spoorbedrijf in samenwerking met partijen zoals universiteiten, onderzoekers, designers en reizigers. Tijdens de Dutch Design Week (DDW) presenteert de vervoerder de resultaten van deze samenwerkingen aan het NS Ketelhuisplein Paviljoen. Aan een pad met daaraan meerdere exposities en installaties laten NS en haar partners innovaties zien die te maken hebben met de toekomstige reis van deur tot deur.
 

Zo toont NS haar toekomstvisie op treininterieur. De uitdaging hierbij was om meer plek creëren in de trein maar ook de beleving van de treinreis verbeteren. Via de Virtual Reality Experience kunnen bezoekers een kijkje nemen in het nieuwe interieur, mede ontworpen door architectenbureau Mecanoo en projectinrichter Gispen.


Ook zijn de winnende concepten van de NS What If Lab Design Challenge 2018 te zien op station Eindhoven. De uitdaging was dit jaar gericht op het station: op welke manier kan er van het station een unieke beleving worden gemaakt? Binnen het concept Stationstaal kunnen stationsbezoekers door middel van magnetische letters op objecten van metaal berichten achterlaten. Tijdens DDW zijn er daarom op station Eindhoven overal letters te vinden.



Speciale trein

Tijdens DDW vertrekt elk ochtend een trein van Amsterdam Amstel naar station Eindhoven met daarin een speciale DDW-coupé. In deze coupé stellen NS-medewerkers smartphones met koptelefoons beschikbaar voor de reizigers. Op de smartphones staat content die bestaat uit de doorontwikkeling van een aantal concepten, afkomstig van eerdere DDW-edities, die bedoeld zijn om je treinreis te verrijken.